lørdag 10. juli 2010

Utdanningsteknologi er bruken av teknologi i utdannelse for å bedre læring og undervisning. Begrepet er også kjent som instruksjonsteknologi eller læringsteknologi.

Utviklingen av telekommunikasjon og pedagogikk på 1980-tallet økte tilgjengelighet til kunnskap og lettet tilgang til utdannelse.

Antall undervisningstimer på skolen ble redusert ved innføring av digitale læremidler, siden elevene kan utføre en stor del av skolearbeidet online. Tiden i klasserommet kunne benyttes til diskusjon og samhandling i stedet for enveis instruksjon. Samarbeid mellom elever og lærerens rolle som veileder endret elevens selvbevissthet. Den nye teknologien gir også eleven umiddelbart svar på spørsmål og korreksjon av feil under skolearbeidet.Fjernundervisning ble til toveis kommunikasjon mellom lærer og elev. Eleven kunne nå delta i klasserommet sammen med jevnaldrende og holde kontakt med fakultetet og skoleledelsen for øvrig.

Enhver elev er unik og undervisningsprinsipper må derfor tilpasses den enkelte elev. Moderne undervisningsteknologi innbyr til egeninnsats og initiativ og frigir tiden i klasserommet og lærerens gruppeledelse. Teknologien åpner dermed for selvstendig utvikling for eleven og for individuell støtte fra læreren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar