mandag 12. juli 2010

Sosial læringsplattform

I Norge brukes læringsplattformer (LMS) som It's Leatning og Frontier - eller brukes de ikke? De fleste lærere bruker dem lite eller ingenting. Hvorfor?
Ungdommer bruker ofte sosiale media som Facebook, Twitter og hotmail. Elevene tar i bruk LMS uten store problemer, men nytten i undervisningen er derimot begrenset. LMS fungerer i dag mest som postkasse for innlevering av oppgaver og et arkiv der lærerne, elevene og foreldrene kan holde styr på skolearbeidet. Dette kunne vi selvfølgelig gjort på andre og enklere måter. Potensialet i LMS er imidlertid nærmest ubegrenset og kan i noen tilfelle gjøre læreren og lærebøkene overflødige.
Den største svakheten til LMS er mangelen på sosiale læringsfunksjoner. Ungdommen er storbrukere av sosiale media. Slike funksjoner kunne vært integrert i LMS: Interaktiv kommunikasjon, fildeling og samarbeid innen grupper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar